Fundacja
Escuela
Złoty Most
Projekt „Złoty most – zajęcia i warsztaty antydyskryminacyjne i rozwijające umiejętności rozwiązywania konfliktów uczniów” realizowany przez Fundację Escuela to kompleksowy program wsparcia dla dzieci i młodzieży z warszawskich szkół, w szczególności uczniów przybyłych z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku oraz ich polskich rówieśników. Celem projektu jest budowanie „mostów porozumienia” w klasach wielokulturowych – poprzez rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów oraz przeciwdziałanie dyskryminacji, stereotypom i wykluczeniu. Działania prowadzone są na terenie szkół m.st. Warszawy, ze szczególnym uwzględnieniem Szkoły Podstawowej nr 280, Szkoły Podstawowej nr 152 oraz Szkoły Podstawowej nr 53, gdzie wcześniej zdiagnozowano wysoki odsetek uczniów cudzoziemskich oraz nasilone potrzeby w obszarze integracji i wsparcia wychowawczego.
Projekt opiera się na czterech rodzajów zajęć: warsztatach z wykorzystaniem technik mediacyjnych i NVC dla skonfliktowanych klas (z uwzględnieniem konfliktów przenoszonych do cyberprzestrzeni), warsztatach rozwijających umiejętności komunikacyjne z wykorzystaniem Porozumienia bez Przemocy, warsztatach antydyskryminacyjnych dla klas wielokulturowych oraz zajęciach integracyjnych wzmacniających zaufanie, współpracę i poczucie bezpieczeństwa w grupie. Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi. Szczególny nacisk kładziony jest na naukę empatii, rozpoznawanie i nazywanie emocji, formułowanie próśb zamiast oskarżeń, mediację oraz modelowanie języka włączającego wobec osób z doświadczeniem migracyjnym.
W trakcie realizacji „Złotego mostu” przeprowadzono łącznie 55 warsztatów o łącznym wymiarze 140 godzin lekcyjnych w trzech szkołach podstawowych, obejmując wsparciem szeroką grupę uczniów, w tym wiele klas wielokulturowych i zespołów z nasilonymi trudnościami relacyjnymi. Zrealizowano 10 procesowych warsztatów mediacyjnych (po 5 godzin każdy) dla skonfliktowanych klas, 30 godzin warsztatów rozwijających umiejętności komunikacyjne z wykorzystaniem NVC, 30 godzin warsztatów antydyskryminacyjnych oraz 30 godzin zajęć integracyjnych. Łącznie w warsztatach uczestniczyło odnotowano 1109 uczniów w zajęciach, co pokazuje skalę oddziaływania projektu na społeczność szkolną. Ewaluacje zajęć – ankiety uczniowskie, rozmowy z nauczycielami oraz obserwacje trenerów – wskazują na poprawę jakości komunikacji w klasach, większą gotowość do dialogu i mediacji, wzrost wrażliwości na różnorodność kulturową oraz spadek napięć w skonfliktowanych grupach. Projekt w wymierny sposób przyczynia się do budowania bezpiecznego, włączającego środowiska szkolnego, w którym różnorodność traktowana jest jako wartość, a konflikty stają się okazją do nauki, a nie źródłem trwałych podziałów.
Nagranie informacji na temat projektu w postaci pliku mp3 znajduje się TUTAJ
Zadanie publiczne jest finansowane ze środków otrzymanych od m.st. Warszawy. Realizacja zadania publicznego jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu zapewnionemu przez Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF.
Projekt realizuje Fundacja Escuela
Kontakt
- ul. Berezyńska 44/1, Warszawa
- 729 797 667
- 576 843 555
- fundacja.escuela@gmail.com
- NIP 8121928751